zaterdag 29 augustus 2015

TRAVEL GUIDE SARAJEVO #1

bron

Deze zomervakantie heb ik geïnterraild met mijn vriend (is dat een woord?). Ons eerste (officiële) bestemming van afgelopen vakantie was Sarajevo. Naar mijn idee een stad vol tegenstellingen. Een mooie stad met een trieste geschiedenis..

Door een gecancelde vlucht strandden we in Ljubljana (Slovenië) en hebben we een nacht doorgebracht in een hotel, om te wachten op de volgende vlucht naar Sarajevo. De meeste mensen die dit ook overkwamen waren Bosniërs. In de tijd die we samen hebben doorgebracht hebben we onder andere enkele goede tips gekregen. Sarajevo is een prachtige stad die enerzijds Oosters, anderszijds modern aandoet. Het lijkt een stad die nog niet echt ontdekt is door het toerisme had ik het gevoel. Ga je mee op reis? ☺


#1 Bascarsija/Old town
Dit gedeelte van de stad deed me echt denken aan Istanbul! Smalle straatjes, met lage huisjes waarin allemaal kleine winkeltjes en restaurantjes gevestigd zijn. Het ruikt overal heerlijk naar eten, probeer hier ook vooral de Cevapcici! Daarover later meer. De kleine straatjes komen uit op de hoofdstraat van Bascarsija, waar ook de modernere winkels zijn. 's Avonds is het er ook erg leuk. De Bosniërs eten 's avonds laat, en ik had het idee dat ook de locals veel uit eten gaan (uit eten gaan is erg goedkoop). Je moet hierheen als je in Sarajevo bent, omdat het een gezellig en bruisend gedeelte van de stad is.



#2 Gallery 11/07/1995
Dit is een fototentoonstelling over de Bosnische burgeroorlog. Erg indrukwekkende beelden, vooral met het verhaal van de gids erbij die bij elke foto het verhaal en de gedachte erachter vertelt. Ook Srebrenica werd uitgelicht. Sarajevo bestaat helaas niet meer zonder oorlogsgeschiedenis. Na deze Gallery bezocht te hebben weet je waarom iedereen nog steeds zo kwaad is.

In het blauwe jurkje! Met fantastisch uitzicht.


#3 Ga op tour met een local
Ik had persoonlijk niet verwacht dat we hier zo positief over zouden zijn. Ik verwachtte een onpersoonlijke, louter toeristische tour. Echter kregen we heel wat anders ;) We zijn op pad gegaan met Ennes, een student Toerisme die de oorlog had meegemaakt. Hij liet ons verschillende plekken in Sarajevo zien met zijn persoonlijke verhaal erbij. Ik ben in het jaar 1995 geboren en heb verder weinig meegekregen van de Bosnische burgeroorlog, maar dat zoiets in Europa is gebeurd en deels onder toeziend oog van Nederlandse VN militairen (Srebrenica) is voor mij bijna onbegrijpelijk.


#4 Bezoek het oud olympisch park
Sarajevo was in 1984 de stad waar de Olympische Winterspelen werden gehouden. Na de oorlog is er veel verwoest en helaas ook het Olympisch park. Je kunt echter de oude bobsleebaan wel bezoeken, en de route over de hele baan lopen. Ik heb goed om me heen gekeken, maar losstaand van een paar ruïnes is dat het enige wat lijkt overgebleven van het Olympisch park. Op een paar punten is de baan uit elkaar gespleten doordat de natuur de overhand nam. Ik vond het erg indrukwekkend om over de baan te lopen, me voorstellende hoe het er krap dertig jaar geleden had uitgezien. Probeer ook de ruïne van het restaurant bovenop de Olympische berg te bereiken, vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over Sarajevo. Toch voelt alles dubbel omdat het zo verwoest is.

Wat denken jullie ervan?
Ik ga jullie meenemen langs alle steden van ons reis! 
Liefs, Rikst

2 opmerkingen:

  1. Jij maakt wat mee! Ben benieuwd naar de rest! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hé! Helaas kan ik het nooit zo mooi aan jullie laten zien als dat ik het zelf beleefd heb! ;)

    BeantwoordenVerwijderen