donderdag 3 september 2015

Mijn eigen fouten en tips voor het nieuwe studiejaar



Serious business! Deze week heb ik nog vrij, maar vanaf volgende week begint het allemaal weer. Na een lange en superleuke vakantie met mijn vriend was het even wennen om weer 25 uur per week te gaan werken. Ik denk dat hetzelfde geldt voor studie.. In dit artikel lees je mijn tips voor het nieuwe studiejaar, inclusief waarom het bij mij zo nu en dan fout ging.



Voorbereiding
Zorg ervoor dat je alles hebt geregeld voordat je eerste colleges of lessen beginnen. Dit voorkomt stress tijdens je eerste week! Het is heel vervelend als je bijvoorbeeld je boeken nog niet hebt bij een werkcollege of eigenlijk niet weet waar de docent over praat.

Wat er aan vooraf ging.. Vorig jaar was een harde les voor mij. Ik heb 2,5 maand in Frankrijk gewerkt als animatrice en ik kwam de dag voordat mijn nieuwe studie begon thuis. Ik had onverwacht mijn BSA niet gehaald waardoor ik een nieuwe studie moest kiezen, maar ik zat wel vast aan mijn contract als animatrice. Vanuit Frankrijk was het lastig om boeken te regelen. Mijn machtiging om me officieel in te schrijven mocht ik alleen in persoon langsbrengen. Hoe graag ik ook naar Groningen wilde om de machtiging langs te brengen, het was niet mogelijk. Wat had ik een slechte start..

Outfit of the day van een animatrice

Zoek of creeër een goede studeerplek
Bedenk vantevoren in welke omgeving jij goed zou kunnen studeren, en of dit realiseerbaar is. De meeste hogescholen of universiteiten hebben zelf studieplekken in de binnenstad. Verder is de openbare bibliotheek ook nog een optie. Ik zie in Groningen ook weleens studenten studeren in een koffiebar.

Wat er aan vooraf ging.. Ik merkte in het eerste jaar van mijn studie dat ik studeren in de Universiteisbibliotheek erg fijn vond, maar als ik me echt moest focussen helemaal alleen wilde zijn. De Universiteitsbibliotheek is stil, maar er lopen veel mensen langs en behalve een studieplek, is het ook een ontmoetingsplek. Aan het einde van het jaar verhuisde ik naar een 'echt studentenhuis'. Hier was het altijd druk en om mijn kleine zolderkamertje kon ik niet echt fijn studeren. Inmiddels ben ik verhuisd naar een huis waar ik wel fijn kan studeren! Ik heb een grote eettafel waar ik aan studeer.

Zorg voor voldoende structuur
Als je aan de universiteit studeert heb je hoogstwaarchijnlijk weinig contacturen. Op het hbo is dit meestal juist het tegenovergestelde. Als je weet dat je lastig kunt omgaan met zeeën van vrije tijd (6 uur per week naar school, katsjing!), probeer dan structuur te krijgen door bijvoorbeeld te gaan werken of bij een sportvereniging te gaan. Op deze manier kun je je dag beter indelen in studieblokken en tussendoor leuke dingen doen :)

Wat er aan vooraf ging...
 In het begin van mijn eerste studiejaar wist ik niet wat ik met mijn vrije tijd aanmoest. Het was niet zo dat ik niet naar colleges ging, maar na colleges had ik zoveel vrije tijd dat ik eerst niet met studeren bezig ging. Inmiddels heb in Groningen een bijbaan! Nu kan ik veel beter mijn dagen indelen. Eigenlijk doe ik precies hetzelfde wat ik meer deed, maar nu in minder tijd. Van al die vrije tijd ging ik veel hangen en 'niks doen'. En een bijbaan betekent natuurlijk ook: meer geld te besteden! 

Wat zijn jouw valkuilen van je studie of opleiding geweest, en heb je nog tips? 
bron foto  Follow my blog with Bloglovin

5 opmerkingen:

  1. Ik heb er mijn eerste schoolweek al opzitten, het is toch wel weer even wennen hoor! Handige tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Structuur en een lichte en opgeruimde omgeving vind ik erg belangrijk in combinatie met studeren. Oh, en motivatie is natuurlijk ook wel handig, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne tips! Structuur is voor mij echt een ding, heel belangrijk haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi om te lezen dat je zo van alles geleerd hebt! Inderdaad structuur en een fijne plek om te studeren zijn heel belangrijk, vooral als dat niet vanzelfsprekend is zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede tips, vooral die goede studeerruimte vind ik erg belangrijk voor mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen